waldemar.m waldemar.m
882
BLOG

Jaka konstytucja obowiązuje w Ukrainie.

waldemar.m waldemar.m Polityka Obserwuj notkę 45

Dwa dni temu, jeden z komentatorów zadał mi następujące pytanie:

 

Jaka konstytucja teraz obowiązuje ?

 

http://manipulatorzy.salon24.pl/580638,memorandum-po-ukrainsku-z-polskim-akcentem-2#comment_8962569

 

Aż się uśmiechnąłem. Z pozoru proste pytanie, ale z marszu nie potrafiłem na nie odpowiedzieć, gdyż nie było takiej potrzeby, żeby się uprzeć i dotrzeć do prawdy.

 

Kłopot polegał na tym, że po podpisaniu w dniu 21 lutego porozumienia między Janukowiczem i Opozycją, sygnowanego przez przedstawicieli Unii Europejskiej (Polska, Niemcy Francja), ukraiński parlament dokonał zmian w Konstytucji Ukrainy, a ponieważ zrobił to niekonstytucyjnym sposobem, więc czekałem aż na oficjalnej stronie parlamentu pojawi się zmieniony odpowiednio tekst tego najważniejszego aktu prawnego.

 

Ponieważ bardzo długo na tej stronie był totalny bałagan i jednocześnie można było czytać trzy różne warianty tekstu konstytucji, więc w końcu zadzwoniłem do sekretariatu Wierchownej Rady i zrobiłem im za ten stan rzeczy awanturę.

 

Po jakimś czasie sprawdziłem tą stronę, ale jeszcze nie było zmian. Aż tu to pytanie komentatora.

 

Jak się okazało, ono było bardzo na czasie.

 

Wczoraj w ukraińskim parlamencie była unikalna sytuacja. Cały naród poszedł do pracy już we wtorek, a te łobuzy, posłowie, rozpoczęli pracę dopiero w czwartek. I to jak zaczęli. Na Sali nie znalazło się takiej ilości głosów, żeby włączyć do porządku dziennego plenarnych obrad choćby jednego projektu ustawy!!!

 

Ręce opadają. Putler ze swoją ordą stoją na granicy Ukrainy, a parlament nie pracuje.

 

Próbowano włączyć do porządku dziennego kilkanaście (a może i kilkadziesiąt – 20-30) projektów ustaw, ale na jeden projekt zwróciłem szczególną uwagę. Zwróciłem uwagę dlatego, że nie tylko autor ustawy pożalił się na to, że tak ważny projekt nie został włączony do porządku dziennego, ale wtórował jemu spiker parlamentu, który uważa, że nowa konstytucja ogranicza jego możliwości działania, gdyż on jest p.o prezydenta, a nie prezydentem.

 

Czego dotyczy ten projekt ustawy?

 

Mamy całą kohortę deputatów (z Partii Regionów i Komunistycznej Partii Ukrainy), którzy są ewidentnymi zdrajcami ojczyzny, ale przez to, że w Ukrainie posłowie są pod parasolem poselskiego immunitetu, to nie można ich przyciągnąć do odpowiedzialności.

 

Nie można, gdyż zgodnie z prawem, wniosek o pozbawienie posła immunitetu może wnieść do parlamentu tylko generalny prokurator, a ... generalnego prokuratora może naznaczyć tylko prezydent, a nie spiker parlamentu, który pełni obowiązki prezydenta.

 

Głuchy kąt. Sytuacja bez wyjścia.

 

To zmobilizowało mnie do poszukania obowiązującego w Ukrainie tekstu Konstytucji. Sprawdziłem wczoraj tekst konstytucji, który jest wyłożony na oficjalnej stronie parlamentu i aż podskoczyłem. Zrozumiałem, że przed moimi oczami jest właśnie aktualny tekst konstytucji.

 

Poniżej cytuję dwa fragmenty, które każdemu pozwolą identyfikować tekst Konstytucji Ukrainy

 

1.

 

КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)

{Із змінами, внесеними згідно із Законами 
№ 2222-IV від 08.12.2004, ВВР, 2005, № 2, ст.44 
№ 2952-VI від 01.02.2011, ВВР, 2011, № 10, ст.68 
№ 586-VII від 19.09.2013, ВВР, 2014, № 11, ст.142 
№ 742-VII від 21.02.2014, ВВР, 2014, № 11, ст.143}

 

2.

 

Стаття 112. У разі дострокового припинення повноважень Президента України відповідно до статей 108, 109, 110, 111 цієї Конституції виконання обов’язків Президента України на період до обрання і вступу на пост нового Президента України покладається на Голову Верховної Ради України. Голова Верховної Ради України в період виконання ним обов’язків Президента України не може здійснювати повноваження, передбачені пунктами 2, 6-8, 10-13, 22, 24, 25, 27, 28 статті 106 Конституції України.

 

Przeczytałem i załamałem ręce. W tam paragrafie czarno na białym napisano: Kierownik Wierchownej Rady, w okresie wykonywania obowiązków Prezydenta Ukrainy nie może realizować pełnomocnictw wyznaczonych w punktach 2, 6-8, 10-13, 22, 24, 25, 27, 28 paragrafu 106 Konstytucji Ukrainy.

 

Pół dnia łamałem sobie głowę, jak przełamać ten impas i chyba mi się udało wyrwać z tej pułapki.

 

Przeczytajmy uważnie pierwsze zdanie paragrafu 112:

 

W przypadku przedterminowego zakończenia pełnomocnictw Prezydenta Ukrainy odpowiednio do paragrafów 108, 109, 110, 111 tej Konstytucji wykonanie obowiązków Prezydenta Ukrainy na okres do obrania i wstąpienia na urząd nowego Prezydenta Ukrainy powierza się Spikerowi Wierchownej Rady Ukrainy.

 

Tak, Aleksander Turczynow jest rzeczywiście pełniącym obowiązki Prezydenta Ukrainy, ale ... przystąpił do pełnienia swoich obowiązków w sytuacji, gdy pełnomocnictwa Prezydenta Ukrainy zakończyły się z innych powodów niż tych, które stanowią treść paragrafów 108, 109, 110, 111.

 

A to oznacza, że ograniczenie pełnomocnictw pełniącego obowiązki Prezydenta Ukrainy nie dotyczny Aleksandra Turczynowa.

 

W poniedziałek po obiedzie spotykam się w Wierchownej Radzie ze znajomym deputatem i przekażę mu dokument, w którym wyłożę cały mechanizm przełamania tego szkodliwego dla Ukrainy impasu. Mam nadzieję, że skorzystają z niego. 

waldemar.m
O mnie waldemar.m

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka