waldemar.m waldemar.m
856
BLOG

Dobra reakcja na zły projekt eksperymentu

waldemar.m waldemar.m Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 79

 

Czyli nowy projekt zanego od wczoraj eksperymentu-testu.

 

Wczoraj zaproponowałem eksperyment, w którym chciałem pokazać sposób weryfikacji poglądu fenomenologicznego o tym, że nośnikiem prądu są elektrony, a w szczególności, tej okoliczności, że płynie on wewnątrz przewodnika.

 

Coś tam dyskutowałem, o czymś tam starłem się przekonać moich interlokutorów, ale gdy jedne z nich, Rzech, złożył mi propozycję nie do odrzucenia – musiałem się poddać:

 

Proponuje panu Panie Waldemarze, wydrążyć taki "tunel" w kuli, zalać go izolacją z wyjątkiem dna, podpiąć kule pod 220V i wsadzić w tunel palec. Chętnie oglądnę powyższe doświadczenie na YouTube.

 

http://manipulatorzy.salon24.pl/504974,kalkulatorek-i-swiatlo#comment_7613799

 

Chcąc nie chcąc muszę przyznać, że przewód 2 ma kontakt galwaniczny z miedzianą częścią zaprojektowanego przezemnie łącznika, a więc prąd przez przewód 2 musi popłynąć, nawet wtedy, gdy będzie płynął po zewnętrznej stronie łącznika.

 

Ideę nowego eksperymentu przedstawiam na załączonym rysunku.

 

Pierwszy etap tego eksperymentu różni się od wczorajszego tym, że przewód 2 nie ma styku galwanicznego z przewodem 1, oraz tym, że ten eksperyment przeprowadziłem przed napisaniem tego tekstu, co potwierdzają zamieszczone fotografie.

 

Efekt – prąd nie płynie!

 

Drugi etap polegał na tym, że zbliżałem pozbawiony izolacji koniec przewodu 2 do odizolowanego fragmentu przewodu 1.

 

Elektronów, szarpiących się chaotycznie w przewodzie 1, nie informowałem o tym co ja robię z przewodem 2, a więc one nie wiedziały, że zbliżam do nich przewód 2.

 

W pewnym momencie pomiędzy przewodami 1 i 2 utworzył się łuk elektryczny i żarówka zaświeciła się.

 

Świecenie się łuku było najlepszym dowodem na brak połączenia galwanicznego między przewodami 1 i 2.

 

Jakie warunki muszą być spełnione, aby zaświecił się łuk elektryczny?

 

Musi istnieć różnica potencjałów pomiędzy nośnikami prądu elektrycznego a przewodnikiem do którego przeskakuje iskra (w naszym przypadku z przewodu fazowego na przewód zerowy).

 

Przewód zerowy jest podłączony do ziemi, a więc jego potencjał jest silnie ujemny i to dowodzi, że nośnik prądu musi być elektrododatni.

 

A elektrony są elektroujemne!

 

Podsumowanie: Tym bardzo prostym eksperymentem pokazałem, że:

 

1. Nośnik prądu musi być elektrododani

 

2. Nośnik prądu, a więc i sam prąd musi płynąć na zewnątrz przewodnika.

Zobacz galerię zdjęć:

waldemar.m
O mnie waldemar.m

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie