waldemar.m waldemar.m
144
BLOG

Mogę odkryć karty

waldemar.m waldemar.m Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Ponieważ Urząd Miasta Brzeg Dolny wyłożył na swojej oficjalnej stronie moją Petycję w sprawie 

założenia oraz prowadzenia

Liceum Ogólnokształcącego z Gimnazjum

w Brzegu Dolnym 

, więc mogę już zdradzić czym zajmowałem się ostatnie 8 miesięcy. To była tytaniczna praca nad rozwiązaniem tego łamańca prawnego, związanego z obroną Liceum Ogólnokształcącego w Brzegu Dolnym przed zakusami Starosty Powiatu Wołowskiego o zlikwidowanie tych szkół i pozbawienie Gminy Brzeg Dolny pięknego budynku tej szkoły. Poniżej cały tekst Petycji:

 

Waldemar Mordkowicz

02125 Kijów, Ukraina

ul. Stalskovo 14b/48

Pesel: 50011806137

Emeryt

Tel: +380-97-0569026

PETYCJA

w sprawie założenia oraz prowadzenia

Liceum Ogólnokształcącego z Gimnazjum

w Brzegu Dolnym

Na podstawie art.2 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 11 listopada 2014 r. o petycjach zwracam się, w interesie publicznym, z petycją do Rady Miasta Brzeg Dolny i Burmistrza Gminy Brzeg Dolny z wnioskiem o natychmiastowe podjęcie odpowiednich decyzji (nawet w trybie nadzwyczajnym) i działań w sprawach:

I. Założenia oraz prowadzenia przez Gminę Brzeg Dolny Liceum Ogólnokształcącego z Gimnazjum w Brzegu Dolnym.

Podstawa prawna

1. Art.164 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)

1. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina.

2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa.

3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego.

2. Art.165. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)

1. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.

2. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej.

3. Art. 166      Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)

1. Zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.

4. Art.5 ust.5b Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, stanowiącej Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 grudnia 2015 r. (Dz. U. Z dnia 21 grudnia 2015 r. Poz. 2156).

Art.5. 5b. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły i placówki, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym, a w przypadku szkół artystycznych – z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

5. Uchwała Nr XVIII/94/15 Rady Powiatu Wołowskiego z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie zamiaru likwidacji Liceum Ogólnokształcącego im. J. M. Ossolińskiego wchodzącego w skład Powiatowego Zespołu Szkół w Brzegu Dolnym.

6. Uchwała Nr XVIII/93/15 Rady Powiatu Wołowskiego z dnia 21 grudnia 2015 w sprawie zamiaru likwidacji Publicznego Gimnazjum Nr 2 im. J. M. Ossolińskiego wchodzącego w skład Powiatowego Zespołu Szkół w Brzegu Dolnym.

7. Uchwała Nr XX/104/16 Rady Powiatu Wołowskiego z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zamiaru likwidacji Liceum Ogólnokształcącego im. J. M. Ossolińskiego wchodzącego w skład Powiatowego Zespołu Szkół w Brzegu Dolnym.

8. Uchwała Nr XX/103/16 Rady Powiatu Wołowskiego z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zamiaru likwidacji Publicznego Gimnazjum im. J. M. Ossolińskiego wchodzącego w skład Powiatowego Zespołu Szkół w Brzegu Dolnym.

II. Zwrócenia się do Wojewody Dolnośląskiego z wymogą anulowania decyzji Wojewody o przekazanie Powiatowi Wołowskiemu budynku LO w Brzegu Dolnym przy ul. Wilczej 10 i wydania nowej decyzji o przekazaniu tego mienia Gminie Brzeg Dolny dla realizacji zadania o którym mowa w pkt. I

Podstawa prawna:

1. Art. 61 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z póź. zm.).

Art. 61.1. Mienie Skarbu Państwa będące we władaniu instytucji i państwowych jedniostek organizacyjnych nie przejmowanych w całości przez jednostki samorządu terytorialnego podlega przekazaniu po uprzednim wygaśnięciu zarządu lub trwałego zarządu.

2. Przekazanie części mienia państwowej osoby prawnej jednostce samorządu terytorialnego, wynikające z częściowego przejęcia zadań i kompetencji przez tę jednostkę, następuje po uprzednim przekształceniu tej osoby prawnej, dokonanym zgodnie z przepisami.

2. Art.1.1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 1998 Nr 91 poz.578).

Art. 1. 1. Mieszkańcy powiatu tworzą z mocy prawa lokalną wspólnotę samorządową.

III. Zwrócenie się do Wojewody Dolnośląskiego o podjęcie działań prowadzących do anulowania Par. 1. Statutu Powiatu Wołowskiego stanowiącego Załącznik do Uchwały Nr XIV/74/15 z dnia 29 września 2015 r. Rady Powiatu Wołowskiego w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Wołowskiego.

Podstawa prawna:

1. Art.1.1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 1998 Nr 91 poz. 578).

Art. 1. 1. Mieszkańcy powiatu tworzą z mocy prawalokalną wspólnotę samorządową.

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów

Na podstawie art.3 ust.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym zarządza się co następuje:

Tworzy się powiaty oraz określa się ich nazwy, siedziby władz i gminy wchodzące w ich skład, wymienione w załączeniu do rozporządzenia.

2. Par.1. Statutu Powiatu Wołowego z dnia 29 września 2015.

§ 1. Statut Powiatu Wołowskiego określa ustrój jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności organizację wewnętrzną organów i tryb ich pracy oraz prawa członków lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie nieokreślonym ustawami.

Uzasadnienie

Preambuła: W 1972 r. utworzono w PRL gminy, jako podstawowe jednostki podziału administracyjnego. Dwustopniowy podział administracyjny kraju wprowadzono w 1975 r. Tą reformą zlikwidowano powiaty, a ich miejsce zajęły rejony administracyjne.

Aktualnie obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział terytorialny wprowadzono na mocy Ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego kraju,

Na wykonanie Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz Ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego kraju, Rada Ministrów wydała Rozporządzenie z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów, którym jednoznacznie potwierdziła, że samorządy powiatowe nie są samorządami terytorialnymi, a terytorium powiatu to suma terytorii gmin.

Takie stanowisko Rady Ministrów w pełni odpowiada Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Konstytucja nie przewiduje innych jednostek samorządu terytorialnego (i to jest zupełnie logiczne, gdyż całe terytorium kraju zostało podzielone między gminami!).

Powiaty zgodnie z Konstytucją i Ustawą o samorządzie powiatowym mogą być traktowane jako samorząd LOKALNY a nie terytorialny, gdyż powiaty nie mają terytorium. Powiat składa się z gmin i to gminy mają terytorium! A jak tak, to zgodnie z Ustawą o systemie oświaty należy powiaty traktować jak "inne osoby prawne" a nie jak "samorządy terytorialne"!

Niestety, Kurator Oświaty i Wojewoda Dolnośląski nie dokonali wnikliwej porównawczej analizy aktów normatywnych i przepisów prawa przez co szkoły ponadgimnazjalne i obiekty, w których te szkoły funkcjonowały, wpadły w ręce sztucznego tworu, jakim jest samorząd powiatowy w aktualnym formacie organizacyjnym.

Możemy założyć, że Kurator Oświaty przekazując LO i ZSZ w Brzegu Dolnym Powiatowi Wołowskiemu, jako organowi prowadzącemu, kierował się art.5 ust.5a Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, cytuję:

5a. Zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3–5 i 7, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem ust. 3c.

absolutnie lekceważąc sprzeczność między tym ustępem art.5 Ustawy o sytemie oświaty a ust.3 tego samego artykułu, zgodnie z którym powiat nie może być organem prowadzącym dla szkół ponadgimnazjalnych, gdyż nie jest jednostką samorządu terytorialnego.

W tym samym czasie, Wojewoda Dolnośląski swoją błędną decyzją, przekazał Powiatowi Wołowskiemu obiekty, w których te szkoły funkcjonowały, kierując się art. 61. Ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.

Dlaczego decyzja wojewody była błędna? Ponieważ Wojewoda miał prawo przekazać te obiekty, tylko samorządowi terytorialnemu, a więc ... gminie, a nie powiatowi, który jest samorządem lokalnym.

Ad I. Założenie i prowadzenie LO z Gimnazjum w obiekcie przy ul. Wilczej 10

Nie zważając na błędne działania Kuratora i Wojewody, które naraziły uczniów LO i Gimnazjum w Brzegu Dolnym oraz ich rodziców na wieloletnie stresowe sytuacje, wywoływane przez Zarząd i Radę Powiatu Wołowskiego ich upartym dążeniem do oswobodzenia budynku przy ul. Wilczej 10 na sobie tylko wiadome cele, władze i społeczność gminy Brzeg Dolny cierpliwie znosiły wszystkie szykany, jakie ich spotykały ze strony władz powiatu.

Spokojnie zareagowały również na decyzje Zarządu Powiatu i Uchwały Rady Powiatu z grudnia 2015 r. w sprawie zamiaru likwidacji tej placówki, licząc na odpowiednie reakcje Kuratora Oświaty i Wojewody Dolnośląskiego, które mogłyby doprowadzić do otrzeźwienia władz powiatowych i w konsekwencji wycofania się z tej absurdalnej decyzji.

Nie zważając na negatywną opinię Kuratorium w sprawie planowanej likwidacji i próbę znalezienia kompromisowego rozwiązania tego problemu przez Wojewodę Dolnośląskiego, oraz lekceważąc propozycję Gminy Brzeg Dolny o gotowności przejęcia tej placówki i ponoszenie kosztów jej utrzymania, władze powiatu, swoimi decyzjami i uchwałami z dnia 15 lutego 2016 r. potwierdziły zamiar likwidacji tej placówki z dniem 31 sierpnia 2016.

W tej sytuacji, Gmina Brzeg Dolny, Wojewoda Dolnośląski i Kurator Oświaty mają rozwiązane ręce, co powinno skutkować następującymi działaniami:

1. Na wykonanie tej petycji Burmistrz Brzegu Dolnego powinien wnioskować do Rady Miasta Brzeg Dolny o podjęcie uchwały w sprawie założenia i prowadzenia Liceum Ogólnokształcącego z Gimnazjum w Brzegu Dolnym.

2. Burmistrz Gminy Brzeg Dolny powinien poprosić Kuratora Oświaty o zaakceptowanie uchwały Gminy Brzeg Dolny o której mowa w pkt. 1. Nabór uczniów powinien być prowadzony do LO z Gimnazjum dla których organem założycielskim i prowadzącym będzie Gmina Brzeg Dolny.

3. Burmistrz Gminy Brzeg Dolny mając wstępną, pozytywną opinię Kuratora Oświaty w tej sprawie powinien wystąpić do Wojewody Dolnośląskiego o odpowiednie decyzje.

Takie działanie Gminy w tej kwestii jest zgodne z Konstytucją i wszystkimi ustawami, jakie dotyczą tego zagadnienia, a ponieważ uczniowie powinni przystąpić do egzaminów wstępnych w nowej szkole, władze Gminy powinny działać z taką szybkością jak władze Powiatu (z dnia na dzień), albo i jeszcze szybciej (rano uchwały a przed obiadem Burmistrz i Przewodniczący Rady u Kuratora Oświaty!!!).

Ad. II. Zwrócenie się do Wojewody Dolnośląskiego z wymogą anulowania decyzji Wojewody o przekazaniu Powiatowi Wołowskiemu budynku LO w Brzegu Dolnym przy ul. Wilczej 10 i wydania nowej decyzji, o przekazaniu tego mienia Gminie Brzeg Dolny dla realizacji zadania o którym mowa w pkt.1

Jest minimum trzy fundamentalne powody uzasadniające zwrócenie się do Wojewody Dolnośląskiego z taką wymogą:

1. Konstytucja i Ustawa o samorządzie gminnym gwarantują gminie samodzielność i prawo do zaspakajania potrzeb wspólnoty samorządowej jako zadanie własne.

2. Decyzja Wojewody Dolnośląskiego o przekazaniu budynku LO w Brzegu Dolnym Powiatowi była uwarunkowana przejęciem zadań i kompetencji przez Powiat, czyli występowania organem założycielskim dla Liceum Ogólnokształcącego w Brzegu Dolnym. Uwarunkowanie to przestało obowiązywać z chwilą gdy władze powiatu wołowskiego podjęły uchwały o zamiarze zlikwidowania LO i Gimnazjum Nr 2 w Brzegu Dolnym.

3. Zgoda społeczności gminnej i władz gminy na prowadzenie tych dwóch szkół i ponoszenie kosztów ich funkcjonowania wyrażona w formie pisemnej w grudniu 2015 r.

Ad.III. Anulowanie Par. 1. Statutu Powiatu Wołowskiego.

Pozwolę sobie zauważyć, że Gmina nie ma interesu w całkowitym anulowaniu Statutu Powiatu Wołowskiego. Najważniejsze jest spowodowanie usunięcia z tego Statutu frazy o "jednostce samorządu terytorialnego", gdyż powiat nie może być uznany taką jednostką.

Ponieważ od dnia uchwalenia Statutu minęło już więcej niż 30 dni, organ nadzoru, jakim jest Wojewoda Dolnośląski, powinien wystąpić do sądu administracyjnego z pozwem o unieważnienie par.1. Statutu Powiatu Wołowskiego jako niezgodnego z Ustawą o samorządzie powiatowym.

Pokutuje pogląd, że samorząd terytorialny w Rzeczypospolitej Polskiej jest trójstopniowy. Jednak uważne przestudiowanie odpowiednich aktów prawnych i ich późniejszych zmian pozwala dojść do wniosku, że tylko gmina i miasta wydzielone (np. Warszawa) spełnia konstytucyjne kryterium samorządu terytorialnego, gdyż posiadają terytorium, do którego nie pretenduje żadna inna jednostka terytorialna.

Wszystko wskazuje na to, że twórcy konstytucji pisząc konstytucję wykazali się przezornością wprowadzając w jej tekst enigmatyczne pojęcia samorządów lokalnego i regionalnego, pozostawiając napełnienie tych pojęć treścią przy pomocy ustaw.

Przez twórców przemówiła roztropność, gdyż oni doskonale pamiętali, że w kilka dni po uchwaleniu Konstytucji, władzy wykonawczej może przyjść do głowy pomysł dokonania kolejnej reformy administracyjnej kraju.

I co zrobił ustawodawca? Uchwalił 5 czerwca 1998 r. ustawę o samorządzie województa, w której wyznaczył, że pod terminem "Województwo" należy rozumieć "jednostkę samorządu terytorialnego – regionalną wspólnotę samorządową" czym przywiązał jednoznacznie województwo do Konstytucji.

I wszystko byłoby dobrze, gdyby jakiemuś "mędrcowi" nie przyszła do głowy unifikacja trzech ustaw:

- o samorządzie gminnym;

- o samorządzie powiatowym;

- o samorządzie województwa.

W wyniku tej unifikacji z ustaw o samorządach znikły wyznaczenia:

- "o samorządzie terytorialnym" – z tytułu ustawy o samorządzie terytorialnym (aktualnie "o samorządzie gminnym");

- "jednostka samorządu terytorialnego" – z tekstu ustawy o samorządzie województwa.

Gminom to nie zaszkodziło, gdyż one są przez Konstytucję z 2 kwietnia 1997 r. wyznaczone jako podstawowe jednostki samorządu terytorialnego (Art. 164. 1.), ale powiaty i województwa nie mogą pretendować dzisiaj do takiego wyznaczenia.

Czy można uchwalić ustawę, która usunie tą sprzeczność między aktami normatywnymi? Można, oczywiście, że można, ale równie dobrze i z mniejszym wysiłkiem intelektualnym można (i należy!) zlikwidować powiaty w tej formie organizacyjnej, jaka dzisiaj obowiązuje w Rzeczypospolitej Polskiej (... tak nam dopomóż Bóg)

Wyrażam zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego moich danych osobowych, jako podmiotu wnoszącego petycję.

Waldemar Mordkowicz                                                                                Kijów, 2016-05-16

 

 

 

waldemar.m
O mnie waldemar.m

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie